Pierwsza część cyklu postów o wdrożeniach sklepów internetowych na platformy mobilne. Kolejne tematy to poradnik “Jak zamówić sklep internetowy w technologii RWD” oraz “Aplikacja mobilna – tylko dla dużych sklepów?“
Popularność urządzeń mobilnych wymusiła na właścicielach stron internetowych dopasowanie ich do większej liczby rządzeń, które różnią się nie tylko rozmiarem wyświetlanego obrazu, ale też jego rozdzielczością. A co z sklepami internetowymi?
Sklep internetowy w mobile
Jeżeli zarządzasz własnym (bądź czyimś) sklepem pewnie zauważyłeś w Google Analitycs wzrost odwiedzin użytkowników w kanale mobilnym. Jak na dobrego marketingowca przystało – zapaliła ci się czerwona lampka – z tego mogą być pieniądze. Wygoda jest również bardzo istotnym czynnikiem, ale sklepy internetowe powstają po to, żeby zarabiać. Dlatego powstały rozwiązania dające dostęp do sklepów urządzeniom mobilnym – przedstawię według mnie najważniejsze.
RWD co to i do czego
Kiedyś (również w dużej mierze teraz) sklepy i strony internetowe wprowadzały osobną witrynę dla urządzeń mobilnych, która znajdowała się pod innym adresem URL. Miało (ma) to wiele wad, ale o tym później. Dlatego najnowszym narzędziem używanym przez grafików i webmasterów jest CSS3 Media Queries. Kolejna odsłona arkusza stylów kaskadowych do wyświetlania informacji zapisanych w kodzie HTML. Pozwala on na budowanie bloków informacji, które dopasowują swoją szerokość, bądź układają się w innej konfiguracji zależnie od urządzenia.
Uniwersalność. Słowo klucz dla Responsive Web Design. Odpowiednie komendy w kodzie ustalają graniczne wysokości i szerokości ekranu z danym layoutem naszej witryny. Niezależnie od rozmiaru czy rozdzielczości, informacje są wyświetlane w atrakcyjny sposób.
RWD a UX
Drobna dygresja. RWD jest przyjazne dla osób zajmujących się Users Experience, ponieważ pozwala dostosowywać układ layoutu, click-to-action, czy stronę składania zamówienia dla mniejszej powierzchni nośników informacji, dzięki czemu efektywniej wykorzystujemy potencjał zakupowy użytkowników mobilnych. Dochodzi tutaj kwestia czy nie lepiej zainwestować w aplikację mobilną, która daje więcej możliwości, ale to jest temat na osobny artykuł, który ukaże się niebawem.
SEO tylko raz
Wszyscy wiemy, jak ciężko jest wypozycjonować stronę w wynikach wyszukiwania. Przy odrębnej stronie dla wersji mobilnej zabiegi te trzeba powielać. Kłopoty także są z indeksacją, ponieważ do strony na odrębne platformy indeksację wykonują inne Googleboty. Sam Google niekiedy może posądzić strony o powielanie treści przez co spadają one w wyszukaniach organicznych.
Gigant internetowy stawia na funkcjonalność i wygodę dla użytkowników, dlatego sam na swoim blogu napisał, że strony korzystające z technologii RWD są bardziej przyjazne. Nie ma tutaj skomplikowanych przekierowań między adresami witryn, a użytkownicy nie mają problemu z linkowaniem do strony desktopowej czy mobilnej.
Zamówienie sklepu RWD
Wszystko pięknie, teraz każdy chce mieć taki sklep, tylko rodzi się pytanie co muszę wiedzieć i jak zamówić sklep RWD by spełniał swoją rolę. Odpowiedź na te i inne pytania w następnej części artykułu. A teraz dopasuj swoją stronę i bądź widoczny na każdym ekranie!
Poniżej infografika przedstawiająca zalety systemu RWD.

11.11.2017