Atrakcyjne zdjęcia, dziesiątki produktów i koszyk, to tylko fasada skomplikowanej maszynerii informatycznej, która zapewnia działanie sklepów internetowych.
Tak jak domena sklepu internetowego jest jego szyldem a hosting przestrzenią, w której urządzony jest internetowy salon sprzedaży, tak platforma e-commerce jest wszystkim, co znajduje się wewnątrz tego sklepu i umożliwia sprzedaż. Są to wirtualne regały, półki, ekspozytory oraz sklepowa kasa.
Licencja na sprzedawanie
Najważniejszym kryterium według którego obecnie dzieli się platformy e-commerce to licencja, na której oprogramowanie jest udostępniane:
-
Open source – oprogramowanie o otwartym źródle, które użytkownik może do woli zmieniać i dostosowywać do swoich preferencji. Najpopularniejsza platforma e-commerce na świecie – Magento, jest udostępniana właśnie na takiej licencji. Oprogramowanie open source dostępne jest za darmo.
-
Własnościowe – jest to oprogramowanie komercyjne udostępniane po jednorazowym opłaceniu licencji.
-
SaaS – model Software as a Service zakłada, że użytkownik opłaca abonament w określonym cyklu. W zamian otrzymuje gotowy, działający sklep.
-
Dedykowane – jest to oprogramowanie tworzone od podstaw według wytycznych właściciela sklepu
Między ceną a elastycznością
Platformy różnią się między sobą stopniem skomplikowania, bezpieczeństwem, parametrami technicznymi oraz elastycznością. Ważnym czynnikiem jest także cena.
Rozwiązanie dedykowane jest najbardziej elastyczne oraz najdroższe. Sklepy dostępne w modelu własnościowym i SaaS są w niemożliwe do zmodyfikowania, różnią się także ceną oraz ilością dostępnych funkcji.
Oprogramowanie open source można dostosować do swoich preferencji, posiada dziesiątki funkcji opracowanych przez programistów z całego świata oraz jest dostępne za darmo. W przeciwieństwie jednak do innych rozwiązań wymaga specjalistycznej wiedzy do wdrożenia. Dlatego powstało wiele firm, specjalizujących się w obsłudze oprogramowania open source dla e-commerce. Jedną z takich firm jest XANTUM.

11.11.2017