Kategoria

Magento jako platforma Open Source


Miłosz Spławski

eCommerce na rynku

Na rynku eCommerce istnieje wiele wariantów rozwiązań do sprzedaży internetowej. Różnice są widoczne w modelach licencyjnych i scenariuszach wdrożenia.

Warianty oprogramowania

Oprogramowanie można podzielić na trzy grupy: oprogramowanie pudełkowe w formie dzierżawy – SaaS – jest najtańszym sposobem sprzedaży w internecie. Zostaje zainstalowane i działa w granicach podstawowych funkcji. Oprogramowanie pudełkowe zamknięte – są pisane przez firmy, agencje, bądź osoby prywatne i sprzedawane na zasadzie zamkniętej licencji. Klient nie ma dostępu do wprowadzania zmian, może jedynie czekać na aktualizacje systemowe, które po jakimś czasie mogą zostać zaniechane. Oprogramowanie pudełkowe otwate – jest wydawane na licencji Open Source, które szerzej opisujemy poniżej.

Magento jako Open Source

Magento jest oprogramowaniem Open Source, znaczy to, że kod źródłowy jest otwarty i dostępny dla społeczności, która może go udoskonalać, ale też łatać luki związane z bezpieczeństwem. Nad wszystkim czuwa zespół Magento Inc., pilnując jakości kodu i poprawności działania wszystkich funkcjonalności.

Magento a SaaS

Magento to opozycja dla oprogramowań zamkniętych i typu SaaS (Software As a Service). Oprogramowanie może być dostosowywane przez zamawiającego dowolnie do potrzeb, kiedy oprogramowania dedykowane pisane są pod tzw. „klucz”, a zamknięte posiadają ograniczony wachlarz możliwości. Open Source pozwala na rozbudowę podstawowych ustawień poprzez moduły, np. moduł płatności – nie ingerujemy w kod źródłowy, a dzięki temu mamy dostęp do aktualizacji systemowych.

Zalety Open Source

Platformy otwarte pozwalają na szybsze znalezienie błędów w kodzie, ponieważ buduje je cała społeczność, proponując własne rozwiązania. Nieograniczone możliwości dostosowania oprogramowania sklepu Magento do potrzeb właścicieli sklepów i ich klientów jest kluczowe dla powodzenia e-biznesu.

Rynek e-commerce na całym świecie jest środowiskiem silnie konkurencyjnym, gdzie jeśli nie reagujesz na potrzeby i wymagania klientów, twój e-biznes zaczyna podupadać.