Każdy sklep, zarówno stacjonarny jak i internetowy, do swojego funkcjonowania potrzebuje klientów. W przypadku sklepów stacjonarnych kluczowa w ich pozyskiwaniu jest lokalizacja. Znacznie ciekawiej jest w internecie.
Założenie sklepu internetowego wiąże się ze znacznie mniejszymi kosztami niż stacjonarnego. Pierwszy magazyn można mieć nawet w dodatkowej szafie lub w piwnicy.
Podstawowym kosztem jest pozyskiwanie klientów poprzez rozmaite formy reklamy. Internet oferuje w tej chwili dziesiątki sposobów na promowanie swojego biznesu. W przypadku sklepów internetowych kluczowe kanały to:
Social media
Media społecznościowe prawdziwie odmieniły oblicze internetu. W tej chwili każdy sklep potrzebuje profilu na Facebooku – z jednej strony pozwala on zbierać fanów sklepu i utrzymywać z nimi kontakt, a z drugiej strony buduje zaufanie do firmy. Długo i rzetelnie prowadzony profil z dużą ilością fanów świadczy o tym, że biznes nie oszustwem.
W zależności od asortymentu, firmy mogą także działać na innych serwisach. Te, które sprzedają atrakcyjne wizualnie produkty, takie jak kosmetyki, ubrania, czy drobiazgi do domu powinny działać na serwisach poświęconych publikowaniu obrazów, takich jak Instagram czy Pinterest. Z kolei sklepy sprzedające towary dla specjalistów i pasjonatów, na przykład motoryzacyjne czy komputerowe, powinny udzielać się na specjalistycznych forach internetowych grupujących pasjonatów.
SEM
Raport przygotowany przez Twenga Solutions wskazuje, że obecność w wyszukiwarkach jest najpopularniejszym sposobem pozyskiwania klientów. Marketing w wyszukiwarkach, oznaczany zbiorczo jako SEM (Search Engine Marketing) dzieli się na dwie główne odnogi – SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizację witryny na potrzeby wyszukiwarek, oraz reklamy w wyszukiwarce.
Sama obecność w wynikach wyszukiwania jest bezpłatna, jednak sklep ma niewielkie szanse, by szybko zdobyć dobrą pozycję. Z kolei reklamy są płatne, pozwalają jednak znaleźć się na najbardziej eksponowanym miejscu w odpowiedzi na konkretne frazy.
Reklama kontekstowa
W odróżnieniu od reklamy w wyszukiwarce, reklama kontekstowa wyświetla się w serwisach internetowych, takich jak gazeta.pl czy onet.pl. Reklama dopasowywana jest do treści wyświetlanej na stronie internetowej, przez co reklamy sklepów odzieżowych wyświetlają się w serwisach dotyczących mody i urody, a sklepy z asortymentem dla dzieci promowane są na witrynach opisujących problemy najmłodszych.
Obecnie reklamy kontekstowe dostępne są zarówno w serwisach internetowych, jak i w mediach społecznościowych. Rosną także możliwości precyzyjnego docierania do grup docelowych za pomocą tego typu reklam. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest retargeting, czyli docieranie do klientów, którzy już byli na stronie internetowej sklepu, a tym samym wykazali zainteresowanie.
Email marketing
W przeciwieństwie do wymienionych wcześniej form reklamy, mailingi docierają do klienta na tyle zainteresowanego ofertą sklepu, że zdecydował się udostępnić swój adres email i, na przykład, otrzymywać newsletter z najnowszymi ofertami lub zniżkami.
Jednak mailingi są narzędziem nie tylko reklamy, ale także poznania grupy docelowej. Poprzez wiadomości email można zadawać pytania i badać preferencje, a dzięki dedykowanym systemom do marketingu poprzez pocztę elektroniczną otrzymywać także mniej bezpośrednią informację zwrotną, na przykład dotyczącą współczynnika otwarć oraz kliknięć w zawartą w wiadomości email reklamę.
Podsumowanie
Każdy początkujący właściciel sklepu internetowego powinien opanować te cztery kanały komunikacji marketingowej. Dzięki nim będzie mógł zarówno pozyskiwać nowych klientów jak i utrzymać tych, którzy już coś w sklepie kupili. A to właśnie klienci i ich zakupy mają zawsze ostanie słowo w kwestii sklepu.

11.11.2017