Kategoria

Budowanie bazy mailingowej w sklepie internetowym


Miłosz Spławski

Namówienie klienta do zakupu, który już raz coś kupił jest nawet 6 razy tańsze, niż pozyskanie nowego. Dlatego email marketing przynosi zwroty z inwestycji rzędu 3800 procent.

Podstawą skutecznego email marketingu jest lista mailingowa – uporządkowana lista adresów potencjalnych klientów.

Kluczem jest słowo „uporządkowana”. Baza mailingowa powinna być podzielona (posegmentowana) zależnie od cech odbiorców ważnych z punktu widzenia sklepu. W zależności od branży kryteria segmentacji mogą być różne. Na przykład w sklepie internetowym z ubraniami dla nastolatek klientki mogą być podzielone na nastoletnie dziewczyny oraz ich matki, które kupują ubrania dla córek.

Skróty prowadzą na manowce

Sklep internetowy ma w tej chwili kilka możliwości pozyskania własnej listy mailingowej:

  • Kupić ją – Zaletą jest szybkie pozyskanie dużej ilości adresów email potencjalnych klientów. Niestety, w takich bazach często znajdują się dane kontaktowe losowych osób, więc szansa na pozyskanie osób rzeczywiście zainteresowanych naszą ofertą jest niewielka.

  • Pozyskać adresy email organicznie – sklep buduje własną bazę mailingową poprzez namawianie użytkowników strony do zapisania się na newsletter. Jest to długotrwała, jednak znacznie lepsza metoda pozyskiwania adresów poczty elektronicznej. Sklep ma gwarancję, że baza jest legalna a adresy prawdziwe i należące do osób realnie zainteresowanych towarem.

Dzięki pozyskaniu adresów email możliwe jest wysyłanie komunikatów marketingowych, na przykład informacji o nowościach i zniżkach.

Lista mailingowa wiecznie żywa

Zachętą do korzystania z newslettera mogą być właśnie dedykowane rabaty lub interesująca treść przygotowana z myślą o subskrybentach. Choć wielokrotnie wieszczono już śmierć email marketingu, ta forma komunikacji ma się świetnie. Poczta elektroniczna jest nawet 40 proc. skuteczniejszym kanałem pozyskiwania klientów niż Facebook lub Twitter.

Zbieranie bazy oraz wysyłanie mailingów jest możliwe bezpośrednio z Magento dzięki wykorzystaniu wtyczek. Obecnie swoje wtyczki udostępniają najpopularniejsze systemy mailingowe, zarówno płatne, jak i darmowe.