Kategoria

Aplikacja mobilna – tylko dla dużych sklepów? #3


Miłosz Spławski

Trzecia i ostatnia część cyklu postów o wdrożeniach sklepów internetowych na platformy mobilne. Poprzednie to „RWD – korzyści dla Twojego sklepu internetowego.” i „Jak zamówić sklep internetowy w technologii RWD?

Pisaliśmy we wcześniejszych wpisach na temat gwałtownego wzrostu użytkowników odwiedzających serwisy z urządzeń mobilnych. Ruch na witrynach generowany przez te urządzenia wzrósł do 42% w skali roku, a liczba odsłon waha się w granicach 2-2,5 mld miesięcznie.

Aplikacja a wersja mobilna

Dwa poprzednie artykuły były na temat sklepu w technologii RWD, znamy już wszystkie zalety, tego rozwiązania, jednak nie jest ono jedyne na dzisiejszym rynku. Wiele marek, czy sklepów internetowych decyduje się wypuścić natywną aplikację powiązaną z funkcjonalnością telefonu. Ścisłe zintegrowanie otwiera wiele możliwości związanych z systemem operacyjnym smartphona, jednak jest ograniczona do platformy, na której działa urządzenie (np.: iOS, Android).

Mobilna wersja www jest uniwersalna i nie ma problemu z otworzeniem jej na każdej przeglądarce, również tej przenośnej.

Kiedy warto wdrożyć aplikację mobilną

Zastanawiając się nad rozwiązaniem mobilnym dla swojego e-biznesu warto znać zachowania klientów, w których wprowadzenie aplikacji jest uzasadnione.

Jeżeli Twój sklep, bądź serwis internetowy oferuje cykliczne usługi on-line (jak zakupy, czy płatności mobilne), do których użytkownicy chcieliby mieć ułatwiony dostęp z poziomu swojego urządzenia mobilnego.

Otwarcie serwisu mobilnego w przeglądarce mobilnej jest utrudnione, ponieważ nie wszystkie wersje desktopowe są dostosowane do mniejszych ekranów. Nieraz ułożenie przycisków, bądź funkcjonalności strony, która dobrze wygląda na monitorze komputera sprawia, że niekoniecznie będzie ona prosta w użyciu na telefonie.

Zintegrowanie aplikacji dedykowanej z funkcjami telefonu daje dostęp do informacji na temat geolokalizacji, pozwala korzystać z aparatu, by móc np. skanować kody QR lub powiadomić znajomych o najnowszych promocjach poprzez książkę adresową.

Trudności i koszty wdrożenia aplikacji dedykowanej

Czas, który musimy poświęcić na pracę nad rozwiązaniem jest dłuższy niż dla serwisu mobilnego.
 Ograniczają także możliwości sprzętowe, ponieważ na każdą platformę i wersję urządzenia mogą być potrzebne inne wersje, które trzeba utrzymywać.
Prace nad aktualizacjami aplikacji są praktycznie ciągłe, ponieważ co chwilę wychodzą nowe modele telefonów. Jednak nie jest to zasadą, aplikacje o mniejszej liczbie funkcjonalności nie wymagają częstych update’ów.

Koszty stworzenia aplikacji są dużo wyższe, niż wdrożenie wersji mobilnej. Jest to związane z koniecznością napisania kodu na kilka systemów operacyjnych. Dzięki technologią HTML5 możliwe jest też napisanie uniwersalnych aplikacji, więc koszty nie zawsze są tak duże.

Moim zdaniem jednak największą przewagą, którą posiada aplikacja mobilna nad serwisami mobilnymi jest integracja z funkcjonalnościami telefonu, co otwiera nowe możliwości dla programistów rozwiązań przenośnych. A ty które rozwiązanie wybierzesz dla swojego biznesu?

Poniżej grafika przedstawiająca różnice w rozwiązaniach mobilnych.

infografika-aplikacja