Kategoria

5 porad jak stworzyć skuteczny opis produktu w sklepie internetowym


Miłosz Spławski

W sklepie internetowym towaru nie można dotknąć ani wypróbować przed zakupem. Dlatego najważniejszym narzędziem sprzedażowym jest opis produktu.

Większość producentów dostarcza opisy swoich produktów, między innymi na opakowaniu. Sklep internetowy oczywiście może wykorzystać te materiały na swojej stronie, jednak powinien być to jedynie element charakterystyki produktu.

Dobry opis produktu, który pozwoli zyskać realną przewagę nad konkurencją powinien być:

1. Unikalny

W internecie można znaleźć dziesiątki opisów danego produktu, na przykład na blogach i stronach internetowych, oraz w innych sklepach. To jednak zbyt mało, by tekst faktycznie przekonał klienta do zakupu.

Prawdziwie unikalny opis, przygotowany osobiście przez właściciela lub na jego zamówienie, pozwala podkreślić doświadczenie i ekspercką wiedzę sprzedawcy na temat danego towaru. Może także zawierać porady dotyczące użytkowania. Sklep modowy może w charakterystyce produktu zawrzeć porady stylisty dotyczące noszenia danego ubrania, wskazówki związane z doborem do figury lub dokładny opis materiału.

Unikalny tekst jest także sposobem na zdobycie lepszej pozycji w Google. Od wprowadzenia algorytmu Panda w 2011 roku unikalność i jakość przygotowanej na stronę treści zaczęła mieć duże znaczenie dla jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

2. Poprawny

Poprawność i czytelność tekstu na stronie internetowej buduje zaufanie do marki. Błędy ortograficzne i stylistyczne na stronie internetowej sugerują brak profesjonalizmu i zwykłe niedbalstwo. Zaufanie czytelnika budują także proste, zrozumiałe zdania.

3. Użyteczny

Opisy produktów w sklepie należy tworzyć przede wszystkim z myślą o użytkownikach. Inne pobudki będą kierowały kimś, kto kupuje najtańszą koszulkę za kilkanaście złotych, a inne kimś, kto kupuje t-shirt od projektanta lub wyprodukowany przez topową markę, choć produkty te spełniają tę samą funkcję. Dlatego charakterystyka produktu musi być dopasowana do grupy docelowej i jej potrzeb. Dobra luksusowe należy opisywać zupełnie inaczej, niż towary z najtańszych, budżetowych serii.

Strona produktowa powinna zawierać możliwie najwięcej przydatnych informacji na temat towaru. W przypadku sprzętu elektronicznego oznacza to nie tylko podanie wszystkich specyfikacji technicznych, ale także wskazanie, co one oznaczają i do czego dany przedmiot może służyć („Telewizor do grania na konsoli, smartfon dla zapracowanych profesjonalistów, tablet do przeglądania internetu itp.”).

Podobnie w przypadku ubrań – zupełnie inne zadanie ma spełniać suknia wieczorowa, a inne koszulka noszona na co dzień w domu. W obu tych przypadkach należy podkreślać korzyści, jakie uzyskuje klient dzięki zakupowi.

4. Zoptymalizowany pod SEO 

Warto pamiętać, że oprócz ludzi wśród czytelników są także roboty wyszukiwarek internetowych. Przystosowanie tekstu do ich potrzeb może znacznie zwiększyć ruch.

Przy pisaniu opisu należy zwrócić uwagę, czy odpowiednie słowo kluczowe (fraza, którą potencjalny klient może wpisać w wyszukiwarkę) pojawia się odpowiednio często oraz jest umieszczone w śródtytule i tytule strony.

Strony produktowe są także świetnym narzędziem do pozycjonowania strony na tak zwane frazy długiego ogona – bardziej precyzyjne frazy, które użytkownicy wpisują, gdy szukają konkretnego rozwiązania (na przykład „krótka sukienka letnia zielona”). Nie ma sensu pozycjonować całego sklepu na taką frazę, ale pojedynczy produkt – jak najbardziej.

5. Skuteczny

Rolą opisu jest sprzedać produkt. Nawet, jeśli wszystkie powyższe warunki zostały spełnione, a klienci dalej nie kupują, konieczne są zmiany. Właściciel sklepu powinien badać (na przykład za pomocą testów A/B), jaki styl lubią klienci, czy stosowanie konkretnych przymiotników jest skuteczne oraz jakie sformułowania najlepiej trafiają do wyobraźni potencjalnego odbiorcy.

Dlatego często najskuteczniejszym i najszybszym sposobem, by pozyskać skuteczny opis do sklepu internetowego jest wynajęcie copywritera lub wyspecjalizowanej agencji.