Kategoria

4 rady, jak dobrze wystartować ze sklepem internetowym


Miłosz Spławski

Sklep internetowy to biznes, który trzeba prowadzić z pasją, zaangażowaniem, a przede wszystkim – z głową.

Poniżej prezentujemy cztery kwestie, które należy przemyśleć przed wydaniem pierwszej złotówki na swój sklep.

1. Zorientuj się w sytuacji na rynku

W internecie sukces jest często wypadkową świetnego pomysłu oraz trzeźwej oceny własnych możliwości. Podstawą takiej oceny jest zbadanie rynku i konkurencji.

Jeśli planujesz otwarcie sklepu z damską odzieżą, sprawdź w wyszukiwarce, jakie sklepy pojawiają się na takie hasła jak „elegancki kostium”, „płaszcz oversize kaptur”  czy „legginsy”. Zapoznaj się dokładnie z tymi sklepami zobacz jak prezentują swoją ofertę i jakimi sposobami pozyskują klientów.

Zapisz sobie swoje przemyślenia, może zauważysz sposób, w jaki chcesz się wyróżnić na rynku. Chcesz założyć sklep z modą damską, a konkurencja po macoszemu traktuje ubrania z lat ’90? Być może to właśnie nisza dla ciebie!

Jednak bądź ostrożny w swoim entuzjazmie. Jeśli nisza jest zbyt oczywista, być może grupa docelowa jest za mała, by sklep się utrzymał.

Podczas oglądania sklepów konkurencji warto zwrócić uwagę na:

  • Ceny
  • Promocje
  • Grafikę i wygląd sklepu
  • Język, wykorzystywane hasła, podejście do klienta

2. Opracuj długofalową strategię

Wypadkową pomysłu oraz zebranej wiedzy powinna być strategia. Zastanów się, czym Twój sklep różni się od obecnych na rynku oraz w jaki sposób chcesz walczyć o klienta.

Podawany jako przykład sklep z damską odzieżą w zupełnie inny sposób będzie się zwracać do nastoletnich fanek hiphopu, inaczej do matek małych dzieci, a jeszcze inaczej do kobiet 50+.

Według raportu firmy PwC 60 proc. Polaków ceni sklepy internetowe za atrakcyjną cenę. Jednak dla 65 proc. ważna jest możliwość zrobienia zakupów o każdej porze dnia, a dla 61 proc. – wygoda całego procesu. Oznacza to, że sklepy internetowe nie muszą konkurować wyłącznie ceną, a powinny skupić się raczej na wygodzie i doświadczeniu użytkownika. Przykład takich sklepów jak Zalando czy Zappos, które zarabiają miliony dolarów, choć oferują wyższą cenę niż konkurencja, potwierdza jedynie ten fakt.

3. Przemyśl kwestie technologiczne

Tak jak sklep stacjonarny musi mieć lokal i regały, tak sklep internetowy musi funkcjonować w oparciu o konkretną technologię. Obecnie najpopularniejsze stosowane rozwiązania to:

SaaS – software as a service, czyli oprogramowanie jako usługa. W tym modelu właściciel sklepu opłaca abonament w zamian za dostęp do platformy. Wszystkie kwestie technologiczne, takie jak hosting czy administracja pozostają po stronie właściciela platformy. Opłata miesięczna może się różnić w zależności od ruchu w sklepie czy ilości zamówień, może też mieć formę prowizji od każdej sprzedaży.

Oprogramowanie własnościowe – jest to program komputerowy udostępniony po nabyciu jednorazowej licencji, tak, jak ma to miejsce w przypadku pakietu biurowego albo gier komputerowych. W takiej sytuacji użytkownik sam musi zatroszczyć się o hosting, domenę i dodatkowe usługi, takie jak bezpieczeństwo czy certyfikat SSL. Z drugiej strony opłata za oprogramowanie jest jednorazowa i można z niego korzystać dowolnie długo.

Oprogramowanie Open Source – jest to oprogramowanie rozwijane przez społeczność programistów na całym świecie. Najpopularniejszym tego typu rozwiązaniem jest Magento, często stosowane jest także Presta Shop oraz WooCommerce. Oprogramowanie samo w sobie jest darmowe i może być modyfikowane w dowolny sposób.

Wdrożenie dedykowane – jest to pisane „od zera” oprogramowanie, najczęściej pod wymagania konkretnego sklepu. Szyte na miarę i jednocześnie najdroższe z wymienionych rozwiązań.

Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest Open Source. Według badań firmy HiveMind z Magento, najpopularniejszej otwartej platformy, korzysta 26 proc. sklepów w internecie. Za tym rozwiązaniem przemawia między innymi elastyczność oraz niezawodność – sklep można przystosować do swoich potrzeb, a nad rozwojem czuwa międzynarodowa społeczność programistów. Na rynku jest także sporo specjalistów znających tę technologię.

4. Przemyśl taktykę marketingową

Strategia pozwala wyznaczyć długofalowy cel. Twój sklep z odzieżą dla dojrzałych kobiet może sprzedawać najlepszej jakości ubrania, a klientki zdobywać dzięki doskonałej znajomości towaru oraz poradom dotyczącym stylizacji. Musisz jednak przemyśleć, jak chcesz codziennie docierać do nowych klientów. Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania promocyjne zapoznaj się z takimi dziedzinami jak:

Email marketing – jest to wysyłanie newsletterów i specjalnych ofert poprzez pocztę elektroniczną. Jedna z najstarszych i wciąż najskuteczniejszych form reklamy – średnio każda złotówka zainwestowana w tę formę reklamy przynosi 38 złotych przychodu. Pozwala także skutecznie docierać do klientów raz pozyskanych.

SEM – marketing w wyszukiwarce internetowej, obejmujący zarówno płatne reklamy pojawiające się po wpisaniu konkretnej frazy, jak i wyniki organiczne, wyświetlające się bezpłatnie, które można poprawić dzięki pozycjonowaniu.

Media Społecznościowe – Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram to tylko kilka najpopularniejszych portali, w jakich sklep może promować swoje produkty. Oczywiście każda branża ma swoją specyfikę w mediach społecznościowych i, na przykład, sklepy odzieżowe, mogą wiele zyskać na współpracy z szafiarkami.

Zapoznanie się z tymi trzema dziedzinami pozwoli opracować pierwszą taktykę pozyskiwania klientów. Opisane działy to jedynie czubek góry lodowej, jednak opanowanie podstaw jest pierwszym krokiem do sukcesu i zarabiania na swoim internetowym biznesie.